Chceme být „in“, tiskneme na certifikovaném papíru!
K časopisu DŘEVO&stavby se připojují další periodika, jejichž vydavatelé se rozhodli tisknout své tituly na PEFC certifikovaném papíru. Rádi bychom vám v této souvislosti představili české vydavatelství PRO VOBIS, které tematicky cílí na oblast moderních i tradičních dřevostaveb. O krátký rozhovor jsme požádali šéfredaktora vydavatelství PRO VOBIS pana Michala Babora.
■ Jste české vydavatelství s tituly orientovanými na dřevostavby a chytré stavění, jak jste k tomuto svému zaměření dospěli?
Impulsem pro založení časopisu o dřevostavbách byl veletrh Dřevostavby, pořádaný společností Terinvest, který byl před více než deseti lety také v plenkách. Veletrh už bohužel zanikl, ale v Česku titul zaměřený přímo na dřevostavby chyběl. Leckdo nás od tohoto počinu zrazoval, v té době totiž právě panovala ekonomická recese a dřevostavbám patřilo jen pár procent na trhu. Ukázalo se ale, že založit časopis s tematikou dřevostaveb byla dobrá volba. Spojily se tak tehdy dvě formy oslovení českých stavebníků – jedna tváří v tvář na veletrhu a druhá prostřednictvím našeho nového média. A zafungovalo to. Myslím, že tehdy jsme trh s dřevostavbami u nás skutečně pomohli společně nastartovat a základna lidí, kteří si dřevostavby oblíbili a mají v plánu dřevostavbu postavit, od té doby v podstatě kontinuálně roste. Snad i díky našemu společnému úsilí.
■ Kdo především tvoří vaši čtenářskou základnu, jsou to hlavně mladí lidé, kteří se rozhodli bydlet „ve dřevě“ a citlivěji vnímají otázky trvalé udržitelnosti a souvisejících aspektů?
Stavebníci, kteří se rozhodnou postavit si dřevostavbu, vycházejí z širokého spektra populace. Výjimkou nejsou senioři ve věku kolem 70 let, pro které se velký dům stal přítěží a chtějí si pořídit menší domek, ale ani lidé do 30 let. Důležité je, že se celkové vnímání dřevostaveb ve společnosti výrazně posunulo k lepšímu. Už to není alternativní způsob života několika málo jedinců, kteří chtějí bydlet zdravě a ekologicky, dřevostavby jsou v podstatě standard. Plánování stavby rodinného domu, dřevostavby nevyjímaje, trvá několik let a na tu dobu se budoucí stavebníci stávají i našimi čtenáři, respektive předplatiteli. Hledají informace o tom, jak se na realizaci dřevostavby připravit, jak vybrat dodavatele a jak stavba probíhá, což jsou vědomosti, které u nás najdou v koncentrované podobě.
■ Trh se dřívím u nás bude v nejbližších letech nabízet cenově dostupnější surovinu. Domníváte se, že to bude další příležitost pro výrobce či subdodavatele dřevostaveb a bude tak pokračovat jejich rostoucí trend v rámci stavebnictví?
O nárůstu podílu dřevostaveb ve stavebnictví nemůže být pochyb. A pokud se dřevo jako surovina zlevní, budou muset dodavatelé dřevostaveb razantně zvýšit svoje výrobní kapacity, které jsou momentálně hodně napjaté. To je samozřejmě ideální stav, otázkou zůstává, jak se bude vyvíjet hypoteční trh, ekonomická i politická situace ve společnosti. Konjunktura, kterou jsme zažívali v posledních letech, není jistě věčná, nicméně podíl dřevostaveb by mohl určitě ještě růst vzhledem k stále více rezonujícím bio trendům životního stylu mladých lidí. Věřím, že bychom se mohli během několika let dostat ve výstavbě dřevostaveb ze současných 16% na úroveň Německa či Švýcarska, kde podíl dřevostaveb na trhu činí přes 20%.
■ Vzbudilo rozhodnutí tisknout vaše tituly na PEFC certifikovaném papíru nějaký ohlas ze strany vašich čtenářů či spolupracujících partnerů?
Jak již bylo řečeno – udržitelné hospodaření, eko, bio styl jsou a je to dobře, na pořadu dne. Certifikovaný papír u produktu, jakým je časopis, je tedy naprosto v pořádku a jako vydavatelství se tak stáváte se takzvaně „in“. Tím spíš, že vytváříte produkt, kterým navádíte k udržitelnému způsobu života, motivujete čtenáře ke stavění z obnovitelné suroviny a vytváříte povědomí o kvalitním a zdravém způsobu života v dřevostavbách. To, že nově tiskneme na PEFC certifikovaný papír, jednoznačně zapadá do konceptu našich tištěných médií.
Za tým PEFC ČR Andrea Pondělíčková